10 CIEKAWOSTEK WYJĘTYCH WPROST Z KSIĄŻKI PILOT CI TEGO NIE POWIE

By | 16:01:00 3 comments
Najbardziej znany polski znachor, Jerzy Zięba, ma na koncie książki z serii "Ukryte terapie. Czego lekarz Ci nie powie". Nic więc dziwnego, że tytuł lektury, którą widzisz na zdjęciu poniżej może wzbudzić pewne podejrzenia. Ale nie musisz się martwić! Lekturze daleko do pseudonauki! 




Coraz więcej popularnonaukowych i technicznych książek ucieka się do "łatwo klikających się" tytułów. Wydanie bowiem własnego dzieła jest coraz prostsze, ale co się z tym wiąże, trudniej jest się wybić wśród konkurencji. Nic więc dziwnego, że nagłówki widoczne na dobrych książkach dziwią i wzbudzają nieufność. 

#1
Okna w kokpicie są kilka razy grubsze od przeszkleń w kasach bankowych

Okna od strony pilotów mogę przetrwać niemalże wszystko! Tworzy się je z wielu warstw, by były odporne na niesprzyjające warunki – kolizje z ptakami, różnicę ciśnień itp. Próbowano je rozbić nawet młotem kowalskim!

#2
Tylko 1% lądowań samolotów to lądowania automatyczne

Patrick Smith, autor książki, uważa, że autopilot w lotnictwie jest przeceniany. Stosuje się go bardzo rzadko, a na dodatek lądowanie automatyczne to trudna procedura. Lotniczym laikom może wydawać się, że lądowanie automatyczne polega na wciśnięciu odpowiedniego przycisku, lecz jest to bardziej skomplikowane, niż ręczne posadzenie samolotu.



#3
Wynagrodzenie pilotów uwzględnia wyłącznie godziny spędzone w trakcie lotu

Smith prosi o sceptyczne podchodzenie do informacji o wypłatach pilotów. Choć myśląc o pilotach, wielu może mieć przed oczami obraz przemierzającego dumnie przez lotnisko człowieka w markowych ubraniach i z drogimi okularami, naprawdę trzeba się ciężko napracować, by zarabiać odpowiednie pieniądze.

Pełniąc służbę przez 250 godzin w ciągu miesiąca, piloci mają wpisywane w dokumentacji 70 godzin pracy. Wielu z nich otrzymuje bowiem wynagrodzenie za godziny spędzone w powietrzu! A co się robi poza lataniem? Przygotowuje się dokumenty, planowanie przedlotowe, a pomiędzy połączeniami jest się daleko od rodziny.

#4
W samolotach starszej generacji zasiadało 3 pilotów

Choć teraz latamy z reguły z 2 pilotami, niegdyś było inaczej. Jeden z trzech pilotów znajdujących się w kabinie nazywał się inżynierem pokładowym bądź mechanikiem. Wspierał dwóch innych pilotów i zajmował się m.in. elektryką, presuryzacją oraz hydrauliką. W niektórych statkach powietrznych starszej generacji wciąż zasiada 3 pilotów.



#5
Lód ma duży wpływ na samoloty

Który właściciel samochodu nie musiał zająć się szybkim odlodzeniem lub odśnieżeniem samochodu niech pierwszy rzuci kamieniem! Walka z lodem w lotnictwie wymaga większego skupienia i przestrzegania ściśle określonych procedur. Najmniejsza nawet warstewka zamarzniętej wody pokrywająca statek powietrzny potrafi zmienić opływ powietrza, co jest niezwykle ważnym czynnikiem w czasie startu. 

Pracownicy po ukończeniu zadania informują pilota o czasie, w którym rozpoczęto odlodzenie i o typach użytych płynów.

#6
Czasami jest zbyt gorąco, by samolot wzbił się w powietrze

Wysokie temperatury są trudne do zniesienia nie tylko dla ludzi, ale również dla maszyn. Jeśli na termometrze widzisz co najmniej 40°C, możesz usłyszeć odmowę w przypadku wyrażenia chęci wejścia na pokład. Im gorącej, z tym rzadszym powietrzem mamy do czynienia. Jest to równoznaczne z mniejszą siłą nośną. 

Przed startem określa się masę maksymalną, a zmniejszyć ją należy w przypadku odpowiednio wysokiej temperatury. Dlatego też może dojść do sytuacji, w której nie wejdziesz na pokład. Albo nie zabierze się ładunku w całości.



#7
Pasażerowie i ich bagaże to tylko 10% całkowitej wagi samolotu

Mowa tu konkretnie o Boeingu 747, w którym każde miejsce jest zajęte, a pasażerowie mają swoje walizki. 1/3 całkowitego balastu to z kolei paliwo.

#8
Airbus 330 kosztuje 200 milionów dolarów

Jest to cena katalogowa. Samoloty są drogimi maszynami i nawet te najmniejsze wycenia się na miliony. Jak z kolei stoją ceny samolotów używanych? Wszystko zależy oczywiście od wieku, historii konserwacji, ulepszeń. Dlatego rozbieżność cen sięga od 2 milionów dolarów do 20 milionów. 

#9
Jeszcze w latach 90. nie zabraniano palenia papierosów na pokładzie samolotu

Walka z palaczami była procesem długotrwałym i na początku po prostu wydzielano dla osób uzależnionych od papierosów specjalne miejsca w samolocie.

#10
Linii lotniczych, które obsługują połączenia na 6 kontynentów jest mniej niż tuzin

Zważając na ilość przedsiębiorstw podejmujących się lotów komercyjnych, liczba oscylujących wokół 10 to niewiele. Do grupy tak rozwiniętych linii należą m.in. Delta Airways, Emirates, British Airways, South African Airways, Singapore Airlines, Qatar Airways, Korean Air i Etihad Airways. 


Książka utrzymana jest w ulubionym przez wielu schemacie – zwięzłe pytanie i udzielona na nie odpowiedź. Autor rozprawia się z wieloma zagwozdkami i mitami, poczynając od działania silnika po teorie spiskowe do strachu przed podróżami samolotem. Nie brakuje również obrazowo opisanych historii z kariery Smitha. Poza tym, pozycja obnaża wiele tajemnic dotyczących pracy pilotów.

Lektura stała się tym samym kompendium wiedzy dla lotniczych laików. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z samolotami, to koniecznie od tej książki: podstawy techniki, podane jak na tacy analizy statystyk i zagadnienia, o których myśli się rzadko, a są bardzo ważne. Przykład? Dlaczego numery na pasach startowych są zawsze mniejsze od 36?

Nie ma też lepszego materiału, który pomoże Ci wyluzować przed pierwszą podróżą samolotem. O ile się jej boisz. Okazuje się, że potencjalni klienci linii lotniczych boją się nie tylko usterki technicznej. Niektórzy analizując historię obawiają się polecieć na pokładzie z nietrzeźwym pilotem bądź pilotem-samobójcą. Takich przypadków niestety nie zabrakło. Patrick Smith szybko podejmuje się wyżej wymienionych tematów. Może to właśnie jemu uda się przekonać Ciebie do lotniczych wycieczek?





Nowszy post Starszy post Strona główna

3 komentarze:

  1. Na wesoło o lotnictwie. Na Gazeta.pl w forum humorum był wątek "z życia pilotów". wątek ciągnął się przez kilka lat, pełno śmiesznych historii wymyślonych oraz autentycznych wydarzeń, można pęknąć ze śmiechu gdy się czytało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno bardzo dużo kobiet zagląda na ten cały blog.Tutaj naprawdę jest bardzo dużo ciekawych artykułów,a to jest ważne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka jest na mojej liście do przeczytania, muszę w końcu znaleźć na nią czas :D Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń