KANAŁ SUESKI TO NIE WSZYSTKO! 3 NAJCIEKAWSZE WPADKI Z UDZIAŁEM FIRMY EVERGREEN + BONUS

By | 14:40:00 Leave a Comment

W związku z tym, że sprawa nadal jest dość świeża, a rozdział Ever Given w Kanale Sueskim nie zostanie zamknięty zbyt szybko, postanowiłam napisać artykuł o kilku różnych wpadkach przedsiębiorstwa Evergreen. 


Zdjęcie: Frerk Meyer

Evergreen to przedsiębiorstwo działające na rynku od 53 lat zapisując się przy tym jako jeden z największych graczy transportu morskiego. Armator początkowo dysponował zaledwie jednym używanym statkiem, a obecnie eksploatuje... 170 kontenerowców! Statki czarterowane przez Evergreen dobijają do 240 portów na całym świecie. Mimo nielicznych afer, należy mieć na uwadze, że przedsiębiorstwo to jest innowacyjne i poradziło sobie z wieloma problemami, np. dużym kryzysem energetycznym w 1975 roku. 

A przechodząc do sedna artykułu... jedyna wpadka Evergreen jaką znacie, to ta z Kanałem Sueskim? Podążajcie za mną, czas na więcej!

#1
Utknięcie w Kanale Sueskim i straty szacowane na miliard dolarów

Nasz spis zacznijmy od najgłośniejszego wydarzenia transportowego tego roku. 23 marca statek Ever Given czarterowany przez Evergreen osiadł na mieliźnie Kanału Sueskiego blokując dużą część światowego transportu przez niecały tydzień. 

Informacja ta bardzo szybko obiegła media, ponieważ Kanał Sueski wiele znaczy dla światowego transportu i handlu. Jego istnienie pozwala skrócić czas realizacji tras statków z 24 dni do 16 godzin. 

Gdy Ever Given podróżował z Malezji do Holandii, napotkał burzę piaskową z wiatrem dobijającym do 74 km/h. Warunki atmosferyczne sprawiły, że jednostka straciła sterowność. Obracając się bokiem, kontenerowiec zablokował całą szerokość Kanału Sueskiego. Według wielu specjalistów, tak duży statek jak Ever Given nie powinien przemieszczać się przez stosunkowo wąski kanał.  

Zdjęcie: DigitalGlobe/ScapeWare3d /Getty Images

Blokada Kanału Sueskiego trwała prawie tydzień i doprowadziła do opóźnienia 400 statków, wzrostu cen ropy i chwilowej niedostępności niektórych produktów. 


#2
Kolizja z promem Finkenwerder nad Łabą

W 2019 roku doszło do kolizji Ever Given i promu Finkenwerder należącego do przedsiębiorstwa HADAG. Gdy statek Finkenwerder cumował przy Blankenese, Ever Given został na niego zepchnięty przez burzę i (najprawdopodobniej) problemy techniczne. Warto przy tym dodać, że prom ten jest znacznie mniejszy od jednostki czarterowanej przez Evergreen. Podczas gdy Ever Given może poszczycić się długością 400 metrów, Finkenwerder jest długi na zaledwie 25 metrów. 

Nic więc dziwnego, że trzyosobowa załoga, która znajdowała się wówczas na pokładzie odpoczywającego statku była zszokowana uderzeniem. Pracownikom na szczęście nic się nie stało, a kapitan mniejszej łajby został kontrolne przetransportowany do szpitala. Na pokładzie promu Finkenwerder nie przebywali żadni pasażerowie.


#3
Zbierz je wszystkie - kolekcja dryfujących po świecie gumowych zwierzątek

W 1992 roku z pokładu statku Ever Laurel "zbiegło" ponad 28 000 gumowych zabawek: 7 200 bobrów, 7 200 kaczek, 7 200 żółwi i 7 200 żab. 


Wielka eskapada zabawek zaczęła się na Pacyfiku. Sztorm zepchnął 12 kontenerów, w których transportowane były gumowe zwierzaki. Ludzie znajdowali je przez wiele lat w różnych częściach świata. Zdołały dopłynąć m.in. do Grenlandii, Australii, Indonezji czy Wielkiej Brytanii. 

Zabawki przysłużyły się nawet nauce! Curtis Ebbesmeyer, amerykański oceanograf, badał na podstawie ich ruchu prądy morskie. 

Jak widać, niektóre zabawki mają chrapkę na coś większego, niż wanna - na morza i oceany! 

Trasy kaczek, bobrów, żółwi i żab możecie obejrzeć na poniższej grafice:

Autorstwa NordNordWest 


+ BONUS
Zablokowanie drogi ekspresowej na Tajwanie

Do kolizji i wypadków samochodowych dochodzi codziennie. Według Polskiej Policji, w zeszłym roku odnotowano 382 046 zgłoszonych kolizji drogowych na terenie naszej ojczyzny. Przyczyn takich zdarzeń wymienić można cały szereg: problemy techniczne z pojazdem, niewystarczająca wiedza kierowcy, niesprzyjające warunki atmosferyczne. Wspomnienie więc o kolizji w takim artykule wydawać by się mogło przesadą, gdyby nie jej okoliczności! 

Ciągnik siodłowy przewożący zielony kontener oznaczony białym logiem Evergreen, 6 dni po zablokowaniu Kanału Sueskiego przez Ever Given, zablokował drogę ekspresową w podobnej pozycji do wcześniej wspomnianego statku! 


Firma Evergreen wydała jednak publiczne oświadczenie podając, że nie odpowiada za ten drogowy widok, ponieważ zajmuje się wyłącznie transportem morskim. 


Co sądzicie o historii Evergreen? Czy uważacie, że firma zdoła wypłacić szacowane miliard dolarów za blokadę Kanału Sueskiego? 






Z czego korzystałam tworząc artykuł:
  • theguardian.com, Donovan Hohn, The great escape: the bath toys that swam the Pacific [dostęp: 10.04.2021 r]
  • cnn.com, Mostafa Salem, Magdy Samaan, Pamela Boykoff, Mick Krever, Dislodging the huge ship blocking the Suez Canal could take 'days to weeks,' as the traffic jam builds [dostęp: 10.04.2021]
  • businessinsider.in, Marianne Guenot, The company behind the Suez Canal blockage spilled 28,800 plastic toys into the ocean in the 1990s [dostęp: 10.04.2021 r]
  • carscoop.com, Sam Smith, You Can’t Make It Up: Evergreen Truck Container Mimics Suez Ship Accident By Blocking Highway [dostęp: 07.04.2021 r]
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: