ILS- BEZPIECZNIE W NIEPOGODZIE

By | 16:40:00 5 comments
Mam za sobą już pierwszy egzamin zawodowy- część praktyczną. Polegała ona na wyborze najtańszej linii lotniczej, wypisaniu kart pokładowych, wywieszki bagażowej i bodajże jeszcze innego dokumentu, a następnie musiałam przeprowadzić kontrolę bagażu kabinowego i napisać, co zrobić z przedmiotem zabronionym. 22 czerwca mam egzamin teoretyczny, a w przerwie pomiędzy nauką prawa przewozowego, stwierdziłam, że napiszę coś na bloga. :)

obsługa podróżnych pozdrawia! :)


Chciałabym Wam dzisiaj zaprezentować pewne czysto techniczne urządzenie w sposób prosty i klarowny. Mam nadzieję, że podołam temu zadaniu... No więc, poznajcie ILS!
Może najpierw w kwestii wprowadzenia rozwinę skrót. ILS to Instrument Landing System.


Tak naprawdę jest to jeden z najważniejszych wynalazków jeśli chodzi o bezpieczeństwo lotu. Pomaga on pilotom wylądować nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych.



Dlaczego system ten powstał?
Odpowiedź jest prosta- ludzie łączyli rozwój lotnictwa z rozwojem handlu. Wiedzieli jednak, że całe plany może pokrzyżować zła pogoda. Testy pierwowzoru obecnego ILS odbyły się w 1929 r, więc jak widać, jest to całkiem świeżutki wynalazek. Pierwszy samolot, wylądował za pomocą systemu w 1938 r.



Części z jakich składa się Instrument Landing System:
  • lokalizator
  • ścieżka podejścia
Nazwy mogą wydawać Wam się zupełnie obce, ale zaraz wszystko wyjaśnię. Są to elementy naprowadzające. Najprościej mówiąc- lokalizator służy do określenia, czy samolot znajduje się na lewo czy na prawo od osi pasa. Służą do tego wygenerowane sygnały radiowe. Ciężej wytłumaczyć działanie drugiej części. Ścieżka podejścia nadaje informacje na temat tego, czy statek powietrzny znajduje się powyżej czy poniżej wyimaginowanej płaszczyzny, która przecina pas w punkcie przyziemienia. 


Oczywiście samolot, aby mógł korzystać z ILS musi posiadać anteny i odbiornik ILS.
Ważnym wątkiem związanym z tym systemem są markery. Są one po prostu odbiornikami, które pozwalają na zorientowanie się o tym, w jakiej odległości maszyna znajduje się od pasa. Dzielą się one na 3 rodzaje, a każdy z nich różni się odległością, w jakiej jest położony od pasa, jednak szczerze mówiąc, nie jest to aż tak ważna informacja, aby wspominać o niej w notce.


Istnieją 3 kategorie podejść do lądowania za pomocą systemu. Regulują one widoczność podczas próby zakończenia lotu. Nie mają one żadnych oryginalnych nazw: kategoria I, II i III. 

Jakie są wady ILS?
  • przede wszystkim pieniądze- sam koszt budowy to około 4 miliony zł. (Dlatego ILS często zastępowany jest innymi systemami)
  • Zakłócenia- teren musi być wyrównany, ponieważ sygnały odbijające się od powierzchni mogą doprowadzić do nieporozumień. Dodatkowo zakłócenia mogą być spowodowane innymi sygnałami.
  • wyznaczona jest tylko 1 ścieżka podejścia
Są to największe wady urządzenia, ale jak wiemy, nic nie jest do końca dopracowane. Pomimo wszystko, ILS jest bardzo ważny w transporcie lotniczym.


Powyżej przedstawiony materiał jest zakresem, na który przygotowywałam prezentację w I klasie technikum, dlatego jest mi dosyć bliski. Myślę, że przedstawiłam go w najprostszy sposób, dzięki czemu mogłam Wam przybliżyć bezpieczeństwo lotów.
Życzę Wam miłego dnia, a ja uciekam uczyć się dalej! :)

Pamiętajcie o moim e-mailu:
be_cuteee@wp.pl









Nowszy post Starszy post Strona główna

5 komentarzy:

  1. Powodzenia na egzaminie, ja mam swój jutro i pojutrze, ale jakoś się nie uczę przez 4 lata się uczyłem i mam nadzieję, że mi wystarczy, jedynie z samolotami kojarzą mi się listy przewozowe, które miałem na lekcjach

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wiedziałem do tej pory co to jest ILS teraz już wiem, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądam namiętnie Katastrofa w przestworzach na National Geographic, więc mimowolnie coś o lotnictwie wiem :].

    OdpowiedzUsuń