Zróżnicowanie w taborze kolejowym sprawia, że szyny są uniwersalnym rozwiązaniem dla przewozu wielu ładunków. Tutaj nie ma ograniczeń- w odpowiednich wagonach możemy przewieźć wszystko- poczynając od żywych zwierząt, a kończąc na tonach węgla kamiennego. Mimo, iż wielu z nas ma okazję oglądać takie pojazdy niemal codziennie, warto omówić kilka z nich.
Określane są również mianem "niekrytych" lub "węglarek". Na powyższej fotografii można zauważyć, że nadwozie wagonu jest otwarte. Dzięki maszynie możemy przetransportować ładunki masowe, tzn. warzywa, węgiel, kamień, drewno itp. Pogoda, czy wrażliwość ładunku na czynniki zewnętrzne nie stanowią przeszkody dla pojazdu- gdy jest to potrzebne, nakłada się ochronną opończę, która skutecznie zabezpiecza przewożone dobro materialne. Jak wygląda kwestia załadunku i wyładunku? Wagon wypełnia się ręcznie (otwiera się wtedy ścianę boczną), lub mechanicznie (za pomocą stacjonarnych urządzeń załadunkowych). Aby natomiast opróżnić pojazd, jednostkę kieruje się na wywrotnicę wagonową.
Nadwozie wagonu pokryte jest dachem, co umożliwia bezpieczny przewóz ładunków wrażliwych na warunki atmosferyczne. Z boku natomiast znajdują się szeroko rozsuwane drzwi, dzięki którym można załadować czy wyładować dane dobro materialne. Wyładunku można dokonać również przy pomocy wózków widłowych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że materiały sypkie umieszczane są w pojeździe poprzez nasypanie ich w otwory w dachu, lub otwory ładunkowe w ścianach bocznych. Ponadto, w konstrukcji wagonu krytego, można zauważyć hamulce zespolone, a także ręczne, czyli te, które są umieszczone na ścianach bocznych. Wyróżniamy 2 rodzaje tych pojazdów: kryte i specjalne. Specjalne różnią się od typowych wagonów elementami wspomagającymi przewóz specyficznych ładunków np. żywych zwierząt.
Charakterystyczną cechą dla wagonów platform jest duża powierzchnia ładunkowa, która umożliwia przewóz niemałych jednostek i dóbr. Na platformach normalnych istnieje możliwość przewozu m.in. kontenerów, natomiast specjalne przystosowane są do transportu konkretnych ładunków np. samochodów osobowych. Platformy występują w wersji dwu- i czteroosiowej. Często są projektowane i budowane na indywidualne zamówienia przedsiębiorców.
Wagony cysterny służą do przewozu ładunków gazowych i płynnych. Ściśle związany z budową danego pojazdu jest jego rozładunek- cysternę można opróżnić z rozładunkiem hermetycznym, lub też bez niego. Podczas rozładunku hermetycznego nie przedostają się do otoczenia opary przewożonej substancji. Na górze maszyny widnieją króćce (we włazie, bądź poza nim) - umożliwiają one napełnienie i opróżnienie pojazdu. Warto wiedzieć, iż każdy taki wagon posiada specjalne miejsce do przyłączenia przewodu. Uziemia on konstrukcję, a dokonanie tego jest obowiązkowe przy każdym procesie przeładunkowym. W przypadku wykolejenia cysterny, z pomocą nadciągają dźwigi i podnośniki hydrauliczne. Charakterystycznym zniszczeniem pojazdu jest implozja, czyli jego zassanie. Jest to spowodowane działaniem podciśnienia wewnątrz zbiornika.
Wagony chłodnie określane są jako szczelnie zamknięte pudła. Służą do transportu dóbr materialnych, które ulegają szybkiemu psuciu się. Bezpieczny przewóz takich ładunków jest możliwy dzięki szczelnemu nadwoziu, izolacji termicznej i urządzeniom chłodzącym. We wnętrzu pojazdu może być utrzymywana temperatura 0- 4 °C (w przypadku przewozu takich produktów spożywczych jak np. niezamrożone owoce) lub około -25 °C (jeśli mówimy o transporcie zamrożonego pożywienia np. ryb).
Wagony te nie są popularne, ze względu na to, że pełnią jedną funkcję- przewożą materiały podsypkie, które wysypuje się samoczynnie w czasie ruchu. Dokonuje się tego całym składem. Z reguły służą jako pociągi wahadłowe- jeżdżą z kamieniołomów do miejsca wyładunku i z powrotem. Odpowiedzialną osobą za proces wysypania jest kierownik nadzoru liniowego. Podczas pozbywania się transportowego materiału, pojazdy poruszają się z prędkością 3- 5 km/h.
Charakterystyczne dla wagonów specjalnych jest zróżnicowanie w nadwoziach. W grupie tej możemy wyróżnić m.in. pojazdy z otwieranym dachem, cysterny do przewozu produktów naftowych, a także maszyny do transportu dóbr sypkich.
Podsumowując- do najczęściej przewożonych dóbr materialnych drogą kolejową należą węgiel kamienny, drewno, żwir i piasek, rudy żelaza oraz wyroby metalowe. Obecnie, zróżnicowanie w polskim taborze kolejowym do przewozu ładunków wciąż maleje. Jest to spowodowane niskimi nakładami finansowymi i brakiem znaczących modernizacji kolei. Najwięcej pojazdów do transportu dóbr materialnych posiadaliśmy w roku 2007. Było to 105 tysięcy sztuk. W pobliskich latach możemy zauważyć niewielkie zmiany. Czy na nasze ojczyste szyny wkroczą kiedyś nowoczesne pojazdy, które przewiozą sprawniej i bezpieczniej określone dobra? Patrząc na częste wypadki pojazdów cargo, jest to niestety dosyć wątpliwe.
Otwarte
Określane są również mianem "niekrytych" lub "węglarek". Na powyższej fotografii można zauważyć, że nadwozie wagonu jest otwarte. Dzięki maszynie możemy przetransportować ładunki masowe, tzn. warzywa, węgiel, kamień, drewno itp. Pogoda, czy wrażliwość ładunku na czynniki zewnętrzne nie stanowią przeszkody dla pojazdu- gdy jest to potrzebne, nakłada się ochronną opończę, która skutecznie zabezpiecza przewożone dobro materialne. Jak wygląda kwestia załadunku i wyładunku? Wagon wypełnia się ręcznie (otwiera się wtedy ścianę boczną), lub mechanicznie (za pomocą stacjonarnych urządzeń załadunkowych). Aby natomiast opróżnić pojazd, jednostkę kieruje się na wywrotnicę wagonową.
Kryte
Nadwozie wagonu pokryte jest dachem, co umożliwia bezpieczny przewóz ładunków wrażliwych na warunki atmosferyczne. Z boku natomiast znajdują się szeroko rozsuwane drzwi, dzięki którym można załadować czy wyładować dane dobro materialne. Wyładunku można dokonać również przy pomocy wózków widłowych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że materiały sypkie umieszczane są w pojeździe poprzez nasypanie ich w otwory w dachu, lub otwory ładunkowe w ścianach bocznych. Ponadto, w konstrukcji wagonu krytego, można zauważyć hamulce zespolone, a także ręczne, czyli te, które są umieszczone na ścianach bocznych. Wyróżniamy 2 rodzaje tych pojazdów: kryte i specjalne. Specjalne różnią się od typowych wagonów elementami wspomagającymi przewóz specyficznych ładunków np. żywych zwierząt.
Platformy
www.kurierkolejowy.eu |
Charakterystyczną cechą dla wagonów platform jest duża powierzchnia ładunkowa, która umożliwia przewóz niemałych jednostek i dóbr. Na platformach normalnych istnieje możliwość przewozu m.in. kontenerów, natomiast specjalne przystosowane są do transportu konkretnych ładunków np. samochodów osobowych. Platformy występują w wersji dwu- i czteroosiowej. Często są projektowane i budowane na indywidualne zamówienia przedsiębiorców.
Cysterny
Wagony cysterny służą do przewozu ładunków gazowych i płynnych. Ściśle związany z budową danego pojazdu jest jego rozładunek- cysternę można opróżnić z rozładunkiem hermetycznym, lub też bez niego. Podczas rozładunku hermetycznego nie przedostają się do otoczenia opary przewożonej substancji. Na górze maszyny widnieją króćce (we włazie, bądź poza nim) - umożliwiają one napełnienie i opróżnienie pojazdu. Warto wiedzieć, iż każdy taki wagon posiada specjalne miejsce do przyłączenia przewodu. Uziemia on konstrukcję, a dokonanie tego jest obowiązkowe przy każdym procesie przeładunkowym. W przypadku wykolejenia cysterny, z pomocą nadciągają dźwigi i podnośniki hydrauliczne. Charakterystycznym zniszczeniem pojazdu jest implozja, czyli jego zassanie. Jest to spowodowane działaniem podciśnienia wewnątrz zbiornika.
Chłodnie
www.kolej.db.hostdmk.net |
Samowyładowcze
www.kurierkolejowy.eu |
Specjalne
www.nh-trans.eu |
Podsumowując- do najczęściej przewożonych dóbr materialnych drogą kolejową należą węgiel kamienny, drewno, żwir i piasek, rudy żelaza oraz wyroby metalowe. Obecnie, zróżnicowanie w polskim taborze kolejowym do przewozu ładunków wciąż maleje. Jest to spowodowane niskimi nakładami finansowymi i brakiem znaczących modernizacji kolei. Najwięcej pojazdów do transportu dóbr materialnych posiadaliśmy w roku 2007. Było to 105 tysięcy sztuk. W pobliskich latach możemy zauważyć niewielkie zmiany. Czy na nasze ojczyste szyny wkroczą kiedyś nowoczesne pojazdy, które przewiozą sprawniej i bezpieczniej określone dobra? Patrząc na częste wypadki pojazdów cargo, jest to niestety dosyć wątpliwe.
Weronika Olimpia
dobry post jak zwykle, nawet nie wiedziałem o istnieniu niektórych typów wagonów o których napisałaś
OdpowiedzUsuńCieszę się, że mogłam wytłumaczyć coś nowego :D
UsuńCiekawy wpis. Aby cos dobrze chłodziło musi byc szczelne i odpowiednio przystosowane.
OdpowiedzUsuń