Odpady medyczne, kwas siarkowy, cyjanek potasu czy paliwa to materiały, które trzeba przewieźć tak samo jak książki, węgiel lub drewno. Ich transport jednak związany będzie z większą ilością ograniczeń i zakazów. Dlatego też w Genewie opracowano specjalny dokument, dzięki któremu wszystko staje się jasne i ujednolicone!
Konwencja ADR jest międzynarodowym aktem prawnym, który określa, w jaki sposób przewieźć ładunki stwarzające zagrożenie dla ludzi i środowiska w transporcie drogowym. To naprawdę obszerny dokument (ponad 1200 stron!), z którym zapoznać się możecie TUTAJ. Dokument nowelizowany (odświeżany i aktualizowany) jest co 2 lata, a najnowsza wersja została wydana w roku 2021. Jest on podzielony na dwa tomy: w I tomie spotkacie się z załącznikiem A, z kolei w II z kontynuacją załącznika A i załącznikiem B.
Załącznik A skupia się na ogólnych przepisach związanych z materiałami niebezpiecznymi. Wynika z niego m.in. jak:
- przeszkolić osoby zaangażowane w przewóz,
- sklasyfikować ładunki niebezpieczne,
- przygotować dokumentację,
- zapewnić zgodność z wymaganiami bezpieczeństwa.
Zamieszczono w nim informacje o:
- wymaganiach dotyczących konstrukcji pojazdów,
- wymaganiach odnośnie wyposażenia środku transportu,
- ograniczeniach przewozu towarów niebezpiecznych przez tunele drogowe.
- klasa 1 – materiały i przedmioty wybuchowe,
- klasa 2 – gazy,
- klasa 3 – materiały ciekłe zapalne,
- klasa 4.1 – materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne oraz materiały wybuchowe stałe odczulone,
- klasa 4.2 – materiały samozapalne,
- klasa 4.3 – materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy zapalne,
- klasa 5.1 – materiały utleniające,
- klasa 5.2 – nadtlenki organiczne,
- klasa 6.1 – materiały trujące,
- klasa 6.2 – materiały zakaźne,
- klasa 7 – materiały promieniotwórcze,
- klasa 8 – materiały żrące,
- klasa 9 – różne materiały i przedmioty niebezpieczne.
Choć konwencja ADR opracowana została w 1957 roku, na polskich drogach ratyfikowano ją 18 lat później.
Skoro dokument ADR dotyczy przewozów drogowych, to nasuwa się pytanie – czy w innych gałęziach transportu znajdują się jego odpowiedniki?
Oczywiście, że tak!
- transport kolejowy: regulamin RID,
- transport morski: kodeks IMDG,
- transport śródlądowy: umowa ADN,
- transport lotniczy: regulacje IATA DGR.
Czy mieliście kiedykolwiek okazję przyjrzeć się procesowi transportu ładunków niebezpiecznych?
Z czego korzystałam tworząc artykuł:
Towary niebezpieczne, gov.pl [dostęp: 29.07.21 r.]
M. Osuch, Co to są towary ADR i dlaczego nie można nadawać ich kurierem?, sendit.pl [dostęp: 29.07.21 r.]
Bardzo ciekawy temat, jak zawsze zresztą. Mam pewne pytanie, z racji tego, że śledzę bloga od dłuższego czasu - jaki miałaś/masz temat pracy dyplomowej, pytam z racji tego, że o ile dobrze pamiętam studiujesz fizykę na politechnice poznańskiej, o czym rzadko wspominasz, a mimo wszystko wydaje mi się, że może to być również interesujący temat :)
OdpowiedzUsuńNie pisałam jeszcze pracy dyplomowej. :) O studiach z kolei bardzo dużo piszę na Instagramie, @maszynyokiemdziewczyny
UsuńSuper blog! Podziwiam za wiedzę. I ogólnie za to jaką jesteś pozytywną osobą :) Miłego dnia!
OdpowiedzUsuń