Przepisy dotyczące bagażu w liniach lotniczych są ściśle określone. Dodatkowo, jest to kwestia warta omówienia przez specjalistę. Dlaczego? Zasady nie są często zrozumiałe przez pasażerów, a prawdziwej wiedzy nabywa się po konkretnych lotach. Co jeśli jednak jest to Twoja pierwsza podróż? Nie musisz się martwić żadnymi forami na których możesz zostać wprowadzony w błąd, ani regułkami wynikającymi z prawa lotniczego. W poniższym wpisie znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące bagażu, przewozu zwierząt i innych regulacji.
Na samym początku wyprowadzimy sobie 2 podstawowe definicje:
Bagaż kabinowy jest torbą, którą zabieramy ze sobą na pokład samolotu. Inne nazwy, z którymi możemy się spotkać to podręczny i nierejestrowany.
Drugi rodzaj bagażu to rejestrowany, z reguły większy od poprzednika. Podczas odprawy nadaje się go do luku bagażowego.
Wymagania dotyczące naszych toreb są zaznaczone w przepisach lotniczych. Należy wziąć pod uwagę, jakie wymiary narzuca nam przewoźnik- wagę, szerokość, wysokość i długość. Dane te najlepiej sprawdzić na stronie internetowej linii lotniczej, z którą wybieramy się w podróż. Nie polecam dopytywania się na forach, czy wśród znajomych- ich informacje mogą być już stare, ze względu na zmieniające się przepisy. A jak one wyglądają obecnie? Omówię teraz kwestię przedmiotów zabronionych, czyli takich, których nie możemy wziąć na pokład.
Zajmijmy się bagażem rejestrowanym. Wykaz przedmiotów zabronionych jest o wiele mniejszy, niż w przypadku drugiego rodzaju torby. Najprościej mówiąc, zabrania się przewożenia czegokolwiek, co może stanowić zagrożenie dla innych pasażerów. Wyróżnia się więc: amunicję, spłonki, detonatory, materiały pirotechniczne, pociski dymne, dynamit, proch strzelniczy, miny, granaty i inne materiały wybuchowe wojskowe. Ze swojej strony nie polecam również pakowania żadnych wartościowych przedmiotów do walizki. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć, że nasz bagaż zostanie zniszczony lub zgubiony. W takich sytuacjach wypełnia się protokół PIR, dzięki któremu można łatwiej walizkę znaleźć, jednak nikt nie zwróci naszego laptopa czy gotówki.
Pomówmy teraz o spisie przedmiotów zabronionych w bagażu kabinowym. Jak już wspomniałam- ze względów bezpieczeństwa jest on po prostu dłuższy. Na początku wyróżnia się pistolety, broń palną, a także inne urządzenia, które służą do wystrzeliwania pocisków. Do tej grupy zalicza się również atrapy i zabawki w kształcie broni. Oprócz tego, do kategorii tej wpisuje się: proce, katapulty, łuki, strzały, kusze, broń pneumatyczną, części składowe broni palnej oraz harpuny. Druga podgrupa to urządzenia do ogłuszania. Są to: obezwładniające substancje chemiczne i gazy, (np. gazy pieprzowe) urządzenia do porażania (np. paralizatory) oraz urządzenia do uboju zwierząt. Nie możemy zabrać ze sobą również przedmiotów z ostrym zakończeniem, czy ostrą krawędzią. Mam na myśli przez to miecze, szpady, urządzenia do sztuk walki, siekierki, toporki i nożyczki z ostrzem powyżej 6 cm. Tak, z tymi poniżej 6 cm możemy lecieć. Należy zmierzyć je od momentu połączenia obrotowego.
Do listy przedmiotów zabronionych można zaliczyć także narzędzia robocze, w tym: łomy stalowe, lampy lutownicze, pistolety do wstrzeliwania kołków czy gwoździ, piły, wiertarki i same wiertła, oraz narzędzia z ostrzem powyżej 6 cm. (np. dłuta, śrubokręty) Przedostatnia już grupa to tępe narzędzia. Również mówię tutaj o urządzeniach do sztuk walki, ale oprócz tego o kijach do gry i pałkach: gumowych i metalowych. Materiały wybuchowe oraz substancje i urządzenia zapalające są końcową kategorią. Zaliczamy do nich wszystko to, co wymieniłam w grupie dotyczącej bagażu rejestrowanego. Jeśli będziecie mieli ochotę zabrać ze sobą na pokład laptopa, aparat czy inny sprzęt elektroniczny, to śmiało! Jednak pamiętajcie, że podczas odprawy możecie zostać poproszeni o włączenie go.
A co jeśli przez przypadek zabierzemy ze sobą przedmiot, którego w bagażu podręcznym nie powinniśmy mieć? Funkcjonariusz da nam jedno rozwiązanie- umieszczamy go w specjalnym pojemniku, a następnie jest on niszczony. Jeżeli jest to dla Ciebie coś ważnego, to nie musisz się obawiać! Możesz zrobić coś innego, oczywiście płacąc za procesy. Pierwsze rozwiązanie awaryjne to pozostawienie rzeczy w szafce na lotnisku za opłatą. Drugie to nadanie bagażu kabinowego jako rejestrowanego. I po problemie!
Wcześniej wspomniałam również o tym, że należy stosować się do wymiarów podanych przez przewoźnika. Jeśli przekroczymy dozwolone limity, będziemy mieli obowiązek zapłacić karę za nadbagaż. Jest to niestety dość słona kwota, dlatego warto kupować pamiątki z podróży z głową. Ile może wynosić? Od 10- 15 euro za kilogram. Nadbagaż również jest kwestią omówioną na stronie przewoźnika- każdy reguluje to według własnych potrzeb.
Na wielu stronach brakuje mi omówienia bagażu niestandardowego, dlatego ja się tym również zajmę. Co rozumiemy przez ten termin? Coś co jest rzadko przez pasażerów przewożone, w tym: zwierzęta domowe, sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne, rośliny, sprzęt do gry w golfa i do nurkowania. Każdy z nich jest omówiony osobno przez różne zasady. Np. jeśli mamy zamiar zabrać ze sobą rower, to należy go odpowiednio złożyć, zabezpieczyć, a wcześniej oczywiście zgłosić. Z kolei butlę do nurkowania trzeba opróżnić i wymontować źródła zasilania, a także lampy.
Przewóz zwierząt jest elementem podróży, o którym warto wspomnieć. Aby bezpiecznie i legalnie przewieźć pupila, należy spełnić kilka wymogów. Jeśli chcemy zabrać go ze sobą, to nie może być to zaplanowane na ostatnią chwilę, ponieważ chęć przewozu zwierzęcia musi być zgłoszona najpóźniej 48 godzin przed odlotem. Jak można się domyślić- jest pobierana dodatkowa opłata, która zależy od wagi zwierzaka i klatki. Liczba pupili przewożonych jednocześnie w samolocie jest ograniczona. Żeby bezproblemowo wejść z podopiecznym na pokład, należy zaopatrzyć go w książeczkę szczepień. Dodatkowo, jeśli lecimy wewnątrz Unii Europejskiej, to potrzebny jest specjalny paszport, który wyda nam weterynarz. Znajdziemy tam informacje m.in. o maści, płci czy rasie. Większe zwierzęta przewożone są w luku bagażowym, a klatka, w której będą się znajdować określona jest specjalnymi wymaganiami.
Przepisy ustanowione są przez IATA Live Animals Regulations. Pojemnik ten musi być takiej wielkości, aby zwierzę miało możliwość swobodnego wykonania ruchu jak: położenie się, wstanie, obrót. Powinien być dobrze zamknięty, a także oznaczony odpowiednimi instrukcjami i naklejkami. Nie może mieć doczepionych kółek, a w klatce powinien znajdować się pojemnik z jedzeniem i wodą. Zwraca się także uwagę na wentylację- musi być zapewniony dopływ powietrza z min. 3 stron. Co w przypadku psa przewodnika? Jeżeli osobie niesłyszącej/ niewidomej/ z inną dysfunkcją, towarzyszy czworonóg, to może on być przewieziony bezpłatnie. Nie musi być w klatce, nie jest wymagany także założony kaganiec. Jednak człowiek podróżujący z takim psem ma obowiązek posiadania kagańca przy sobie. Zalecane jest trzymanie zwierzęcia przewodnika na smyczy.
Linie lotnicze starają się przetransportować pasażera tak, aby był w pełni zadowolony z ich usług. Mogą zdarzyć się jednak sytuacje nieprzewidziane wcześniej, jak np... zagubienie bagażu podróżującego! Albo otrzymanie go nie w takim stanie jakim się przewidziało początkowo, czyli został uszkodzony. Co warto w takiej sytuacji wiedzieć? Możemy uzyskać odszkodowanie. Roszczenie należy złożyć max. 21 dni od daty odbioru bagażu opóźnionego, lub mamy czas do 7 dni, jeśli został on uszkodzony. Jeżeli zorientujemy się, że coś jest nie tak, to pierwszym krokiem, który wykonujemy, to udanie się do Biura Zagubionego Bagażu, wraz z dokumentami podróży- fragmentem biletu lotniczego i kwitem bagażowym. Dzięki temu, jest uprawniony do otrzymania odpowiedniej należności. W tym miejscu, przez odpowiedniego pracownika, zostaje sporządzony dokument PIR- Property Irregularity Report. Jeśli walizka została uszkodzona, to otrzymujemy odpowiednie wskazówki, w jaki sposób dalej należy postępować. W wielu przypadkach, trzeba wysłać pod podany przez pracownika adres, potwierdzenie ceny naprawy bagażu. Dalsza sprawa to kontakt z linią lotniczą.
W razie zagubienia bagażu, nie należy się stresować czy denerwować, gdyż bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, w której walizka nie zostaje odnaleziona. Wcześniej wymieniony protokół PIR, zawierający opis bagażu, zostaje wysłany do centrali. Torba powinna dotrzeć na lotnisko, a następnie przeniesiona do prawowitego właściciela.
Myślę, że są to najczęściej spotykane problemy dotyczące bagażu podróżnego na lotnisku. Jeśli macie jeszcze inne pytania, to śmiało możecie je zadać w komentarzach.
Na samym początku wyprowadzimy sobie 2 podstawowe definicje:
Bagaż kabinowy jest torbą, którą zabieramy ze sobą na pokład samolotu. Inne nazwy, z którymi możemy się spotkać to podręczny i nierejestrowany.
Drugi rodzaj bagażu to rejestrowany, z reguły większy od poprzednika. Podczas odprawy nadaje się go do luku bagażowego.
Wymagania dotyczące naszych toreb są zaznaczone w przepisach lotniczych. Należy wziąć pod uwagę, jakie wymiary narzuca nam przewoźnik- wagę, szerokość, wysokość i długość. Dane te najlepiej sprawdzić na stronie internetowej linii lotniczej, z którą wybieramy się w podróż. Nie polecam dopytywania się na forach, czy wśród znajomych- ich informacje mogą być już stare, ze względu na zmieniające się przepisy. A jak one wyglądają obecnie? Omówię teraz kwestię przedmiotów zabronionych, czyli takich, których nie możemy wziąć na pokład.
Zajmijmy się bagażem rejestrowanym. Wykaz przedmiotów zabronionych jest o wiele mniejszy, niż w przypadku drugiego rodzaju torby. Najprościej mówiąc, zabrania się przewożenia czegokolwiek, co może stanowić zagrożenie dla innych pasażerów. Wyróżnia się więc: amunicję, spłonki, detonatory, materiały pirotechniczne, pociski dymne, dynamit, proch strzelniczy, miny, granaty i inne materiały wybuchowe wojskowe. Ze swojej strony nie polecam również pakowania żadnych wartościowych przedmiotów do walizki. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć, że nasz bagaż zostanie zniszczony lub zgubiony. W takich sytuacjach wypełnia się protokół PIR, dzięki któremu można łatwiej walizkę znaleźć, jednak nikt nie zwróci naszego laptopa czy gotówki.
Do listy przedmiotów zabronionych można zaliczyć także narzędzia robocze, w tym: łomy stalowe, lampy lutownicze, pistolety do wstrzeliwania kołków czy gwoździ, piły, wiertarki i same wiertła, oraz narzędzia z ostrzem powyżej 6 cm. (np. dłuta, śrubokręty) Przedostatnia już grupa to tępe narzędzia. Również mówię tutaj o urządzeniach do sztuk walki, ale oprócz tego o kijach do gry i pałkach: gumowych i metalowych. Materiały wybuchowe oraz substancje i urządzenia zapalające są końcową kategorią. Zaliczamy do nich wszystko to, co wymieniłam w grupie dotyczącej bagażu rejestrowanego. Jeśli będziecie mieli ochotę zabrać ze sobą na pokład laptopa, aparat czy inny sprzęt elektroniczny, to śmiało! Jednak pamiętajcie, że podczas odprawy możecie zostać poproszeni o włączenie go.
A co jeśli przez przypadek zabierzemy ze sobą przedmiot, którego w bagażu podręcznym nie powinniśmy mieć? Funkcjonariusz da nam jedno rozwiązanie- umieszczamy go w specjalnym pojemniku, a następnie jest on niszczony. Jeżeli jest to dla Ciebie coś ważnego, to nie musisz się obawiać! Możesz zrobić coś innego, oczywiście płacąc za procesy. Pierwsze rozwiązanie awaryjne to pozostawienie rzeczy w szafce na lotnisku za opłatą. Drugie to nadanie bagażu kabinowego jako rejestrowanego. I po problemie!
Wcześniej wspomniałam również o tym, że należy stosować się do wymiarów podanych przez przewoźnika. Jeśli przekroczymy dozwolone limity, będziemy mieli obowiązek zapłacić karę za nadbagaż. Jest to niestety dość słona kwota, dlatego warto kupować pamiątki z podróży z głową. Ile może wynosić? Od 10- 15 euro za kilogram. Nadbagaż również jest kwestią omówioną na stronie przewoźnika- każdy reguluje to według własnych potrzeb.
Na wielu stronach brakuje mi omówienia bagażu niestandardowego, dlatego ja się tym również zajmę. Co rozumiemy przez ten termin? Coś co jest rzadko przez pasażerów przewożone, w tym: zwierzęta domowe, sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne, rośliny, sprzęt do gry w golfa i do nurkowania. Każdy z nich jest omówiony osobno przez różne zasady. Np. jeśli mamy zamiar zabrać ze sobą rower, to należy go odpowiednio złożyć, zabezpieczyć, a wcześniej oczywiście zgłosić. Z kolei butlę do nurkowania trzeba opróżnić i wymontować źródła zasilania, a także lampy.
http://data.whicdn.com/images/178656595/large.jpg |
Przepisy ustanowione są przez IATA Live Animals Regulations. Pojemnik ten musi być takiej wielkości, aby zwierzę miało możliwość swobodnego wykonania ruchu jak: położenie się, wstanie, obrót. Powinien być dobrze zamknięty, a także oznaczony odpowiednimi instrukcjami i naklejkami. Nie może mieć doczepionych kółek, a w klatce powinien znajdować się pojemnik z jedzeniem i wodą. Zwraca się także uwagę na wentylację- musi być zapewniony dopływ powietrza z min. 3 stron. Co w przypadku psa przewodnika? Jeżeli osobie niesłyszącej/ niewidomej/ z inną dysfunkcją, towarzyszy czworonóg, to może on być przewieziony bezpłatnie. Nie musi być w klatce, nie jest wymagany także założony kaganiec. Jednak człowiek podróżujący z takim psem ma obowiązek posiadania kagańca przy sobie. Zalecane jest trzymanie zwierzęcia przewodnika na smyczy.
http://susangarrettdogagility.com/wp-content/uploads/2010/05/RedDogsCargo1.jpg |
W razie zagubienia bagażu, nie należy się stresować czy denerwować, gdyż bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, w której walizka nie zostaje odnaleziona. Wcześniej wymieniony protokół PIR, zawierający opis bagażu, zostaje wysłany do centrali. Torba powinna dotrzeć na lotnisko, a następnie przeniesiona do prawowitego właściciela.
http://hawaii.gov/ogg/customer-service/lost-found |
bardzo cenne uwagi, zawsze myślałem jednak, że ten bagaż rejestrowany ma limity tylko co do wagi, nie wiedziałem, że bierze się pod uwagę także wymiary, mam nadzieję jednak, że standardowe torby, czy walizki nie mogą przekroczyć tego limitu
OdpowiedzUsuńZakłada się na dzień dzisiejszy, aby bagaż rejestrowany nie przekraczał 158 cm tj. mierząc 3 krawędzie bagażu. :)
UsuńBardzo wiele tego wszystkiego :) Kiedyś słyszałem, że śp. kapitan Marek Szufa swoim rejsowym Boeingiem 767 w luku bagażowym przewiózł z USA rozłożony na części samolocik akrobacyjny Christen Eagle II ;)
OdpowiedzUsuńO, miło, że o tym napisałeś, bo nie słyszałam o tym. :)
Usuń"Szufa mówił, że samolot Christen Eagle II kupił w USA, rozebrał, zapakował do bagażnika i za niewielką opłatą przewiózł boeingiem. - Nie było z tym problemu, mówimy przecież o malutkim samolociku o rozpiętości skrzydeł jedynie sześć metrów. "
UsuńŹródło: http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/388642,Marek-Szufa-jeden-z-najbardziej-doswiadczonych-pilotow
Dziękuję za podesłanie źródła. :)
UsuńBardzo ciekawe uwagi, dziękuję Ci bardzo
OdpowiedzUsuń