CZY JEST MOŻLIWE PRZEŻYCIE 3 KATASTROF MORSKICH?

By | 12:17:00 4 comments
http://dawdlez.com/2015/06/02/
forgotten-sister-titanic/

Zdarza się, że słyszymy o tragediach z udziałem statków morskich czy powietrznych i przez to- o śmierci wielu osób. Mówi się, że Ci, co przeżyli taką katastrofę są prawdziwymi szczęściarzami. Ale jak nazwać osobę, która uratowała się z pokładu Titanica, Olympica i Britannica? Poznajcie Violet Jessop!


Bohaterką mojego dzisiejszego wpisu jest kobieta pochodząca z Wielkiej Brytanii. Pracowała ona jako stewardessa na pokładzie 3 parowców linii White Star Line. Można śmiało o niej powiedzieć, że szczęście sprzyjało jej cały czas- nie tylko podczas pracy. Violet była jednym z dziewięciu dzieci Katherine i Williama Jessop. Niestety, tylko sześć z nich przeżyło. Dziewczyna chorowała na gruźlicę. Pomimo, że lekarze dawali jej małe szanse na wyjście z choroby- przeżyła. Kolejnym poważnym osłabieniem organizmu była szkarlatyna.

W wieku 5 lat, Violet straciła ojca, który chorował na raka. Matka dziewczyny pracowała jako stewardessa dla linii Royal Mail. Kiedy miała kłopoty ze zdrowiem, starsza już panna Jessop postanowiła zastąpić rodzicielkę w jej zawodowych obowiązkach. Mówi się, że ładniejsi mają łatwiej w życiu, prawda? Jednak nie w tym przypadku. Właściciele floty obawiali się, że jej uroda może za bardzo kusić podróżnych, dlatego na rozmowę kwalifikacyjną była zmuszona postawić na naturalny wygląd- zero makijażu i skromny strój. Pracę otrzymała.
http://www.titanic-cad-plans.com/

Pierwszą propozycję posady w White Star Line, Violet odrzuciła. Na jej decyzję wpłynęły negatywne opinie pasażerów płynących parowcami przewoźnika. Jednak ostatecznie, w roku 1910 postanowiła się tam zatrudnić. Rok później odbył się rejs RMS Olympic. Docelowo miał dopłynąć do Nowego Jorku. Zderzył się on ostatecznie z krążownikiem Marynarki Wojennej HMS Hawke. Szczęśliwie, nikt nie odniósł obrażeń. 2 wodoszczelne przedziały Olympica zostały uszkodzone. Rok później, 247 członków załogi maszyny, zostało przeniesione na pokład Titanica. Jak można się domyślić- również Jessop znalazła się w tej grupie.  Wszystkim znana katastrofa statku była traumatycznym przeżyciem dla niej. Pomimo strachu, który odczuwała i niedowierzaniu, że Titanic, który jest uważany za niezatapialny idzie na dno, wykazała się wielkim męstwem. Podczas odpoczynku poczuła dziwne drżenie, a następnie zauważyła, że silniki przestały pracować.

http://adelejeunette.hubpages.com
Kiedy wydawało się, że sytuacja jest już unormowana, postanowiła zostać w pokoju. Po chwili usłyszała jednak, że jej współpracownicy opuszczają swoje miejsca wypoczynku, więc postanowiła do nich dołączyć. Wtedy właśnie dowiedziała się, że potężny wytwór White Star Line idzie na dno. Zaczęła pomagać innym kobietom, aby bezproblemowo dostały się do łodzi. Później wraz z innymi stewardessami obserwowała jak turystki żegnały się ze swoimi mężami. Koniec końców, otrzymały polecenie, aby zgromadzić się przy szalupie numer 16, którą miały odpłynąć. Pewien oficer dał Violet dziecko, aby opiekowała się nim do momentu przypłynięcia na bezpieczną powierzchnię. Po ośmiogodzinnej przeprawie łódką, pracownice zostały uratowane na statku o nazwie Carpatia. Tam, niemowlaka z rąk Jessop zabrała inna kobieta. Po przejściu na emeryturę, była stewardessa otrzymała telefon- osoba, z którą rozmawiała zapytała, czy to właśnie ona uratowała z pokładu Titanica dziecko. Violet zgodnie z prawdą przytaknęła. Druga strona opowiedziała się, że jest właśnie tym dzieckiem, a następnie rozłączyła się. John Maxtone-Graham, który spisywał biografię Jessop, stwierdził, że z pewnością był to żart któregoś z mieszkańców. Kobieta zaprzeczyła, mówiąc, że nikomu o tym nigdy nie wspominała. A Wy co sądzicie na ten temat?

Po kilku miesiącach, Violet wróciła do pracy. Po wybuchu I wojny światowej przeszła krótkie szkolenie w zakresie pielęgniarstwa i w ten sposób kontynuowała służbę na pokładzie HMHS Britannica. Był on statkiem szpitalnym, gdzie Jessop opiekowała się chorymi i rannymi żołnierzami. 21 listopada 1916 roku, poruszająca się po Morzu Egejskim maszyna, wpłynęła na minę i poszła na dno w ciągu 55 minut. Nasza bohaterka, podczas wskakiwania do szalupy ratującej ludzi, wpadła do wody. Została jednak szybko wyciągnięta przez osoby z innej łódki.

HMHS Brittanic
https://pl.wikipedia.org/wiki/HMHS_Britannic
Kobieta tłumaczyła, że wyszła z tej sytuacji żywa dzięki jej gęstym włosom, które najprawdopodobniej zamortyzowały upadek. W wyniku katastrofy zginęło 28 osób. Uraz głowy odbił się na jej zdrowiu po kilkunastu latach. 3 opisane przeze mnie wypadki nie były przeszkodą dla dzielnej stewardessy w dalszej pracy. Po zakończeniu wojny, pracowała nadal dla linii White Star Line, po czym za namową męża przeniosła się do spółki Red Star Line. Odbyła 2 podróże dookoła świata, a że historia lubi się powtarzać, to pod koniec kariery pełniła służbę dla Royal Mail. Historia tej odważnej kobiety powinna być zdecydowanie bardziej nagłośniona. Pomimo wielu nieudanych rejsów, pomagała potrzebującym i nie chciała do ostatnich chwil zostawić ludzi, którzy na nią liczyli. Oby więcej takich osób pracowało obecnie w transporcie!

Źródła:
http://www.encyclopedia-titanica.org/titanic-survivor/violet-constance-jessop.html
John Maxtone-Graham - Titanic survivor. The Memoirs of Violet Jessop Stewardess
Nowszy post Starszy post Strona główna

4 komentarze:

  1. faktycznie niesamowita kobieta, ja po jednej takiej katastrofie bałbym się wrócić do pracy

    OdpowiedzUsuń
  2. Niesamowite, że była taką osobą i jej historia nie jest bardziej nagłośniona. Fantastyczna kobieta.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, fantastyczna idealnie ją opisuje.
      Również pozdrawiam. :)

      Usuń
  3. Wolał bym z panią Violetką na jednej łajbie nie pływać. Dziw że miana Jonasza w spódnicy jej nie nadano.

    OdpowiedzUsuń