Mimo obszerności i zawiłości, znajomość prawa lotniczego jest niezbędna podczas podróży. Niestety- nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości, więc nie wiemy, do jakiej sytuacji może dojść na lotnisku. Pomimo, że możemy liczyć na pomoc od odpowiednich specjalistów, to warto znać nasze prawa i w razie potrzeby- powołać się na nie. Nie musisz jednak recytować każdego ustępu i przypisu! Poznaj najpraktyczniejsze zasady, które uratują Cię w sytuacji awaryjnej.
Więcej pasażerów, niż miejsc w samolocie
Overbooking jest sytuacją spotykaną stosunkowo często- dana linia lotnicza sprzedaje więcej biletów, niż jest w stanie przyjąć pasażerów na pokład danego statku powietrznego. Po przyjeździe na lotnisko, z którego mamy rozpocząć swoją podróż, dowiadujemy się o zaistniałej okoliczności. Jakie wtedy kroki podejmuje spółka? Na samym początku szuka "ochotników", którzy są w stanie zrezygnować z lotu. Otrzymają oni w zamian wcześniej ustalone odszkodowanie w różnej formie, a dodatkowo, korzystają z następnego rejsu. Niekiedy może dojść do sytuacji, w której żadna z zainteresowanych podróżą osób, nie chce anulować swojej rezerwacji. W takim momencie dochodzi do odejścia od umowy wbrew woli pasażera i bez jego winy. Czego możemy się domagać od przewoźnika?
W zależności od długości oczekiwania na kolejny lot, mamy tzw. prawo do opieki. Zaliczamy do tego: otrzymanie posiłków i napojów, dwie rozmowy telefoniczne, e-maile lub faksy, a ponadto jeśli na następny rejs musimy oczekiwać przez ponad 1 noc, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić nam pobyt w hotelu i transport do niego.
W zależności od długości oczekiwania na kolejny lot, mamy tzw. prawo do opieki. Zaliczamy do tego: otrzymanie posiłków i napojów, dwie rozmowy telefoniczne, e-maile lub faksy, a ponadto jeśli na następny rejs musimy oczekiwać przez ponad 1 noc, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić nam pobyt w hotelu i transport do niego.
Druga możliwość to odebranie odszkodowania. Oto zaakceptowane przez przewoźników stawki:
- 250 euro- loty o długości < 1500 km.
- 400 euro- loty wewnątrzwspólnotowe o długości >1500 km i inne o długości 1500- 3500 km.
- 600 euro- loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości >3500 km.
Jakie inne możliwości ma nieszczęśliwy pasażer?
Może on domagać się zwrotu pełnej ceny biletu i bezpłatnego powrotu. Przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze w ciągu 7 dni od odstąpienia od umowy.
Ponadto, linia lotnicza może zaproponować zmianę planu podróży, dzięki któremu podróżny w najkrótszym i dogodnym terminie dotrze do wcześniej ustalonego celu. Uwaga! Nie mamy prawa tego wymagać, gdy korzystamy ze zwrotu pełnego kosztu biletu.
A dlaczego wśród linii lotniczych dochodzi do overbookingu? Czyżby było to spowodowane brakiem odpowiedniej organizacji? Nic bardziej mylnego! Sytuacja ta jest wynikiem wcześniejszych kalkulacji. Otóż przewoźnik, zawsze zakłada sytuację, w której na lot zgłosi się mniej osób, niż zakupiło bilet. To sprawia, że niewykorzystane miejsca przypadną innemu pasażerowi, więc linia lotnicza nie poniesie strat, niż gdyby samolot miał wystartować w połowie pusty.
Zmiana klasy, bo... znów za dużo!
Na pokładzie statku powietrznego może dojść do sytuacji, gdzie w 1 z 3 klas, będzie więcej pasażerów niż miejsc. Wtedy proponuje się zmianę klasy lotu. Jest ona możliwa w dwie strony- z niższej na wyższą i z wyższej na niższą. W pierwszym przypadku, przewoźnik nie może żądać dodatkowej opłaty za wyższy komfort pasażera. Jest zobowiązany natomiast wypłacić odszkodowanie w ciągu 7 dni od umieszczenia podróżującego w klasie niższej niż wskazanej przy rezerwacji. Stawki te kształtują się następująco:
- 30% ceny biletu w przypadku lotów o długości <1500 km.
- 50% ceny biletu w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości >1500 km i innych o długości 1500- 3000 km.
- 75% ceny biletu w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe >3500 km.
Nie polecisz. Tak jak reszta
Odwołanie lotu może nieść ze sobą wiele przykrych konsekwencji. Kiedy po przyjeździe na lotnisko dowiadujemy się, że lot został anulowany dla wszystkich pasażerów, możemy żądać przysługujących nam roszczeń. Przede wszystkim, tak jak w przypadku overbookingu, mamy prawo do opieki. Również kwoty odszkodowania nie różnią się od tych podanych wyżej. W tym miejscu jednak, należy zaznaczyć, że kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50%. Dotyczy to sytuacji, w których czas lotu alternatywnego w stosunku do pierwotnego nie przekracza:
- 2 godzin w lotach o długości <1500 km.
- 3 godzin w lotach wewnątrzwspólnotowych o długości >1500 km i innych o długości 1500- 3500 km.
- 4 godzin w przypadku innych lotów wewnątrzwspólnotowe o długości >3500 km
Nawet jeśli nasz lot zostanie anulowany przez niespodziewane okoliczności, to przewoźnik lotniczy musi nam zaoferować wybór między:
- alternatywnym środkiem transportu w jak najszybszym terminie.
- zwrotem kosztów biletu lub za całość lub niewykorzystaną część.
- przeniesieniem rezerwacji.
W razie innych pytań dotyczących prawa lotniczego, śmiało możecie się ze mną skontaktować.
Weronika Olimpia
0 komentarze: