MAŁY SŁOWNICZEK LOGISTYCZNYCH POJĘĆ CZĘŚĆ 2

By | 13:29:00 2 comments
Przed Wami druga część małego słowniczka logistycznych pojęć, w którym udowadniam, że dziedzina ta wcale nie jest trudna, tylko pełna fascynujących oraz ciekawych zagadnień. Tym razem dowiecie się, czym są palety o specyficznej nazwie "inka", jak połączyć farmaceutykę z logistyką i jak nazywa się system pobierający opłaty od nieco większych samochodów. 


 #1 Farmalogistyka- termin ten najprościej można sformułować jako logistykę branży farmaceutycznej. Proces pakowania, przewozu i obrotu lekami jest jedną z najtrudniejszych dziedzin. Dlaczego? Istnieją 2 główne powody. Przede wszystkim, medykamenty są szczególnie narażone na podrobienie i kradzież, co sprawia, że przedsiębiorstwa logistyczne, które podejmują się takiego przedsięwzięcia, muszą spełnić wiele dyrektyw i zasad. Dodatkowo, warunki, w których transportujemy dany lek, muszą być zgodne z właściwościami danej substancji. W przeciwnym przypadku, lekarstwa zmienią swoje cechy, a co za tym idzie- mogą stanowić zagrożenie dla życia, lub zdrowia konsumenta.

Kierowca, który zgadza się na przewóz tych specyfików, musi mieć wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu autem, a ponadto, stosować się do wcześniej wspomnianych zasad, czyli: prawa farmaceutycznego, GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) oraz GDP (Dobre Praktyki Dystrybucyjne). Ważne jest, aby każdy krok w łańcuchu dostaw był rejestrowany poprzez terminale kodów kreskowych. Następnie, powinny być analizowane przez podmioty zajmujące się tym procesem. W farmalogistyce specjalizuje się przewoźnik UPS.


#2 Palety inka- jest to patent niemieckiego przedsiębiorstwa- Inka Paletten GmbH. Są tworzone metodą presswood i produkowane przez firmy w Niemczech, USA i Holandii. Ich rosnąca popularność spowodowana jest wieloma zaletami. Przede wszystkim, istnieje możliwość ich łatwego recyklingu, dostarczane są na całym świecie,charakteryzują się lekką konstrukcją, a ich eksploatacja jest niezwykle ekonomiczna. Skąd pomysł na powstanie tak specyficznej palety? Najpopularniejszy kontener ISO jest wynikiem pracy Ameryki, a najpowszechniejsza paleta (czyli Euro) to produkt (jak sama nazwa wskazuje) Europejczyków. W logistyce międzynarodowej, jednym z najistotniejszych aspektów jest normalizacja wymiarów konkretnych jednostek ładunkowych.

Niestety, palety Euro i kontenery ISO nie pasują do siebie idealnie, bowiem po umieszczeniu ładunków w stalowej konstrukcji, pozostaje nieco wolnego miejsca. Niektórzy logistycy postanawiają załadować w pustą przestrzeń inne produkty, co nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż utrudnia to proces rozładunkowy. Warto również wspomnieć, że dzięki swojemu niewielkiemu ciężarowi, palety inka są przystosowane do środków transportu lotniczego. W dodatku, platforma wraz z dobrem materialnym owinięta jest szczelnie taśmą (wraz z nóżkami), co sprawia, że nie możemy nawet myśleć o ukryciu niepożądanych przedmiotów. Dzięki temu, przesyłka jest całkowicie bezpieczna.
www.rajapack.de

#3 DWT- to skrót od angielskiego terminu: deadweight tonnage. Jest to parametr, który określa maksymalną wagę wszystkich zabranych na pokład ładunków, wody, żywności, paliw, a także załogi- czyli najprościej, można to uznać za nośność maszyny, którą podaje się w tonach. DWT to maksymalne obciążenie, jakie może "unieść" statek, aż do zanurzenia znaku wolnej burty.

#4 Przewóz wahadłowy- jeden z rodzajów przewozów w transporcie pasażerskim. Odbywają się one w sposób zorganizowany i powtarzają się wielokrotnie. Nieodłącznym aspektem jest to, aby przetransportowani ludzie do miejsca docelowego, pojechali z powrotem do punktu początkowego Przykładem tego może być dostarczenie pewnych osób na lotnisko i zarazem odbiór innych.

#5 viaTOLL- inna nazwa to e-myto. Jest to system działający w naszym państwie, który pobiera odpowiednie opłaty za przejazd na wybranych odcinkach dróg krajowych. Ponadto, obejmuje autostrady i drogi ekspresowe. Należność tę muszą pokryć zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 t i pojazdy samochodowe. Działa w Polsce od 1 lipca 2011 roku. Do grudnia 2015 roku, system pobrał aż 5,49 mld zł. Za funkcjonowanie i rozbudowywanie systemu odpowiada przedsiębiorstwo Kapsh Telematic Services sp. z o.o. Działanie procedury jest ściśle związane z bramownicami, które połączone są z antenami i znajdują się nad trasami płatnymi.



Weronika Olimpia
Nowszy post Starszy post Strona główna

2 komentarze:

  1. przydatny post do mojej pracy, czasami mam kontakt z transportem, wypada znać niektóre pojęcia, którymi operują, zainteresowały mnie te niemieckie palety

    OdpowiedzUsuń