W 2010 roku średnie opóźnienie japońskich pociągów wynosiło 18 sekund. Wydaje się być więc katastrofą dla tego kraju, gdy maszyna odjedzie 30 minut po planowanej godzinie. Do tego niejednokrotnie doprowadziły dzikie zwierzęta, z którymi zderzał się tabor. Czas podjąć się działań. Ale... jakich?
Trudno jest w dokładny sposób określić, ile zwierząt ginie rocznie przez potrącenie na torach kolejowych. Szacunki wskazują jednak na setki takich wypadków. W związku z rosnącą prędkością pociągów na całym świecie i przecinaniem trasami naturalnych siedlisk, zatrzymanie liczby zgonów zwierząt wydaje się być awykonalne. Zwierzę na torach niesie negatywne skutki dla natury, pasażerów i przedsiębiorstwa kolejowego. Jest przyczyną opóźnień, zniszczeń taboru oraz zmniejszania się liczby przedstawicieli danego gatunku.
Autorzy tej pracy podają, że od sierpnia 2008 roku do lutego 2009 roku zarejestrowano w Polsce 297 sytuacji, w których zwierzę przechodziło przez tory kolejowe bądź znajdowało się w ich pobliżu. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że mowa wyłącznie o zarejestrowanych wypadkach. Nie wszystkie odcinki tras kolejowych są monitorowane. Poniższy wykres pozwoli zapoznać się z ssakami, o których mowa.
Ludzkość pracuje nad wieloma rozwiązaniami, których zadaniem jest trzymanie zwierzaków z dala od torowisk. Japończycy wpadli jednak na innowacyjne rozwiązanie, które pozwoli pociągom... ryczeć niczym jelenie i szczekać jak psy.
Wykorzystanie dźwięku w celu odstraszenia dzikiej zwierzyny nie jest niczym zaskakującym. Polskie Koleje Państwowe wprowadziły na wiele linii Urządzenia Ochrony Zwierząt UOZ-1. Minutę przed przejazdem maszyny głośniki rozpoczynają swój koncert – możemy usłyszeć zarzynaną świnię, rżenie konia bądź ujadanie psów. Takie urządzenia znalazły zastosowanie m.in. na trasie Warszawa - Legionowo - Nowy Dwór Mazowiecki.
Japońskie koleje wydają się być szczególnie niebezpieczne dla naszych futrzanych przyjaciół. Poza tym, że są idealnie punktualne, osiągają naprawdę wysokie prędkości. Ba! Nie mają trudności z pobijaniem swoich rekordów. No i pomyślmy o innych zwariowanych ideach z Kraju Kwitnącej Wiśni, chociażby... o niewidzialnym pociągu!
Jelenie nie zbliżają się do torów bezzasadnie. Zwierzęta te potrzebują żelaza w swojej diecie, więc oblizują szyny. Spróbowano stłamsić problem wprowadzając dla zwierząt specjalne lizawki, ale na niewiele się to zdało. System ten testowano już w 2015 roku. To z resztą nie jedyne rozwiązanie, do którego się uciekano.
Przez 3 sekundy emitowany będzie dźwięk wystraszonego jelenia, a przez 20 sekund –szczekających psów, których jelenie bardzo się boją.
Czy odstraszanie dźwiękiem okaże się być najbardziej skuteczne? Na chwilę obecną nie można tego dokładnie stwierdzić, lecz koncepcja wydaje się obiecująca.
Railway Technical Research Institute podaje, że obecność jeleni na torach zmniejsza się o 45%, gdy emitowany jest dźwięk.
Z czego korzystałam tworząc artykuł:
bbc.com, Japanese train barks like a dog to prevent accidents [dostęp: 24.05.2019 r]
rtri.or.jp, Development of a deterrent sound to prevent Deer-Train Collisions [dostęp: 26.05.2019 r]
Przez 3 sekundy emitowany będzie dźwięk wystraszonego jelenia, a przez 20 sekund –szczekających psów, których jelenie bardzo się boją.
Czy odstraszanie dźwiękiem okaże się być najbardziej skuteczne? Na chwilę obecną nie można tego dokładnie stwierdzić, lecz koncepcja wydaje się obiecująca.
Railway Technical Research Institute podaje, że obecność jeleni na torach zmniejsza się o 45%, gdy emitowany jest dźwięk.
Czy znacie inny sposób na zminimalizowanie ryzyka śmierci kolejnych zwierząt na torach?
Z czego korzystałam tworząc artykuł:
bbc.com, Japanese train barks like a dog to prevent accidents [dostęp: 24.05.2019 r]
rtri.or.jp, Development of a deterrent sound to prevent Deer-Train Collisions [dostęp: 26.05.2019 r]
Oni to mają pomyły... nieustannie zaskakują.
OdpowiedzUsuń