Czy wiecie, że ilość aktywnych terminali intermodalnych na terenie Polski zmienia się co roku? Poniżej znajdziecie dokładne opracowanie przeobrażającego się krajobrazu intermodalu na przestrzeni lat 2016-2019. W którym roku terminali tych było najwięcej? Czy są one ulokowane tylko w małych, niepozornych miasteczkach?
Wyobraź sobie, że przed Twoimi oczami przemyka z zawrotną prędkością lokomotywa, która ciągnie za sobą sznur wagonów platformowych. Na każdej z tych platform znajduje się kontener. Istnieje pewne prawdopodobieństwo, że nie jest to ostatni etap podróży tego kontenera. Ten stalowy pojemnik być może zmierza znad Bałtyku lub dopiero do niego dociera. Tam wprost z platformy zostanie zdjęty za pomocą odpowiednich maszyn na pokład statku. Oto jak wygląda przykładowy proces nazywany... transportem intermodalnym.
Transport intermodalny, to najprościej rzecz ujmując, przewóz danej jednostki ładunkowej (np. kontenera czy naczepy) za pomocą co najmniej dwóch środków transportu bez wyładowywania zawartości. Nie manipulujemy bezpośrednio ładunkiem dzięki czemu zapewniamy mu większe bezpieczeństwo i oszczędzamy sporo czasu.
Transport intermodalny jest jednak dość wymagający. By móc wykonać związane z nim operacje, musimy dysponować odpowiednią infrastrukturą i konkretnymi maszynami. Miejsce gromadzące to wszystko nazywa się terminalem intermodalnym.
Terminale te są ulokowane w polskich miastach i wsiach różnej wielkości, poczynając od Warszawy, poprzez Łódź, a kończąc na Narewce, na terenie której mieszka 700 osób. Nie oznacza to jednak, że tego typu przedsięwzięcie może zostać zbudowane na byle jakim terenie!
Jakie otoczenie przejdzie do następnego etapu w castingu na miss terminala intermodalnego?
Przede wszystkim to, które znajduje się z dala od obszarów zamieszkałych przez ludzi. Stawia się również na bliskość rynków zbytu, stref przemysłowych, dróg publicznych i linii kolejowych.
2016
W 2016 r. na terenie naszej ojczyzny działało 35 terminali. Znaczna część z nich (28) to grupa terminali drogowych.
Najwięcej aktywnych terminali intermodalnych w 2016 r. znalazło się na terenie województwa łódzkiego, a konkretniej, aż 6. Tuż za nim ex aequo 5 w województwie wielkopolskim i 5 w pomorskim. Choć są miasta, które cieszyły się więcej, niż jednym terminalem intermodalnym, nie oznacza to, że na terenie Polski wszystkie województwa je posiadały.
Bez terminali intermodalnych przez ten rok pozostały: kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, opolskie i lubuskie.
Pełny spis wszystkich miast oraz wsi, na terenie których znalazł się co najmniej 1 aktywny terminal intermodalny w 2016 r. prezentuje się następująco:
- Gdynia,
- Gdańsk,
- Świnoujście,
- Szczecin,
- Szamotuły,
- Poznań,
- Swarzędz,
- Warszawa,
- Pruszków,
- Kutno,
- Stryków,
- Łódź,
- Radomsko,
- Brzeg Dolny,
- Kąty Wrocławskie,
- Siechnice,
- Dąbrowa Górnicza,
- Gliwice,
- Sławków,
- Brzesko,
- Włosienica,
- Żurawica,
- Małaszewicze,
- Nałęczów.
2017
W 2017 r. liczba aktywnych terminali intermodalnych na terenie Polski zmniejszyła się do 30. Wciąż znaczna część z nich to terminale drogowe (24).
Województwo łódzkie ponownie zajęło pierwsze miejsce pod względem ilości aktywnych terminali intermodalnych. Na drugim miejscu ex aequo uplasowały się województwa: wielkopolskie, śląskie i pomorskie (5 terminali).
Pełny spis wszystkich miast oraz wsi, na terenie których znalazł się co najmniej 1 aktywny terminal intermodalny w 2017 r. prezentuje się następująco:
- Gdynia,
- Gdańsk,
- Świnoujście,
- Szczecin,
- Poznań,
- Swarzędz,
- Brzeg Dolny,
- Kąty Wrocławskie,
- Siechnice,
- Kutno,
- Stryków,
- Łódź,
- Radomsko,
- Dąbrowa Górnicza,
- Gliwice,
- Sławków,
- Włosienica,
- Nałęczów,
- Małaszewicze,
- Warszawa,
- Pruszków.
Z użytku wyłączono wówczas jeden z terminali w Gdańsku, Warszawie, Brzesku, Żurawicy i Szamotułach.
2018
W 2018 roku na terenie Polski znalazło się 35 aktywnych terminali intermodalnych, w tym 29 drogowych.
W 2018 roku pierwsze miejsce uległo zmianie. Do województwa łódzkiego, które dysponowało wówczas 5 aktywnymi terminalami intermodalnymi dołączył wielkopolski odpowiednik z taką samą ilością. Na drugim miejscu znalazły się województwa: śląskie i dolnośląskie z 4 terminalami na swoim koncie.
Do użytku włączono w tym roku nowe terminale na terenie województw, które do tego czasu klasyfikowaliśmy jako "puste". Chodzi o:
- Braniewo (w. warmińsko-mazurskie),
- Rzepin (w. lubuskie),
- Narewkę (w. podlaskie).
Z użytku wyłączono z kolei terminal m.in. w Nałęczowie, Łodzi czy w Swarzędzu.
Pełny spis miast i wsi, na terenie których działały terminale intermodalne w 2018 roku znajdziecie poniżej:
- Gdynia,
- Gdańsk,
- Świnoujście,
- Szczecin,
- Braniewo,
- Narewka,
- Warszawa,
- Pruszków,
- Małaszewicze,
- Brzesko,
- Włosienica,
- Sławków,
- Dąbrowa Górnicza,
- Gliwice,
- Siechnice,
- Kąty Wrocławskie,
- Brzeg Dolny,
- Rzepin,
- Poznań,
- Szamotuły,
- Łódź,
- Radomsko,
- Stryków,
- Kutno.
2019
W 2019 roku liczba aktywnych terminali intermodalnych ponownie wzrosła, tym razem do 38. 32 z nich to terminale lądowe.
Na pierwszym miejscu pod względem największej ilości terminali intermodalnych znalazły się województwa: wielkopolskie, łódzkie i śląskie. Na terenie każdego z nich znalazły się 4 tego typu inwestycje. Na drugim miejscu z 3 aktywnymi terminalami znalazły się: mazowieckie, pomorskie i dolnośląskie.
Tego roku otwarto terminale intermodalne w:
- Chryzanowie,
- Ełku,
- Kaliszu.
Pełny spis miast i wsi, na terenie których działały terminale intermodalne w 2019 r.:
- Gdynia,
- Gdańsk,
- Świnoujście,
- Szczecin,
- Szamotuły,
- Poznań,
- Kalisz,
- Rzepin,
- Brzeg Dolny,
- Kąty Wrocławskie,
- Siechnice,
- Gliwice,
- Dąbrowa Górnicza,
- Sławków,
- Włosienica,
- Brzesko,
- Lublin,
- Małaszewicze,
- Warszawa,
- Pruszków,
- Chryzanów,
- Narewka,
- Ełk,
- Braniewo,
- Łódź,
- Kutno,
- Stryków,
- Radomsko.
Czy mieliście kiedyś okazję odwiedzić terminal intermodalny? Jakie wrażenie na Was wywołał?
Z czego korzystałam tworząc artykuł:
GUS, Transport intermodalny w Polsce w 2016 r., Warszawa 2017,
GUS, Transport intermodalny w Polsce w 2017 r., Warszawa 2018,
GUS, Transport intermodalny w Polsce w 2018 r., Warszawa 2019,
GUS, Transport intermodalny w Polsce w 2019 r., Warszawa 2020,
M. Jacyna, D. Pyza, R. Jachmiowski, "Transport intermodalny. Projektowanie terminali przeładunkowych", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Szablon mapki Polski z podziałem na województwa: Autorstwa Hiuppo - map from www generator - cleared, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1627908
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń