Lotnictwo jest dziedziną wciąż dopracowywaną, a kwestia bezpieczeństwa uważana jest za najważniejszą. Często zdarza się, że przestarzałe lub niezbyt dokładne urządzenia należy wymienić, albo wesprzeć je innymi, o lepszych parametrach. W transporcie powietrznym stosowany jest system nawigacji satelitarnej, który niestety nie cechuje się świetną precyzją w tej gałęzi. Jakie działania można zatem podjąć?
EGNOS jest skrótem od słów European Geostationary Navigation Overlay Service i jak sama nazwa wskazuje- funkcjonuje w Europie. Program jest dziełem Eurocontrol, Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Komisji Europejskiej. Nie został on stworzony bez powodu. Okazuje się, że obecnie znany GPS, nie jest aż tak precyzyjnym systemem, aby za jego pomocą, móc podejść do lądowania. Jego dokładność wynosi 5-10 m. EGNOS jest właśnie programem, który ma zwiększyć ścisłość GPS, a w przyszłości- Galileo. (aktualnie jest on w trakcie budowy) Dzięki tytułowemu mechanizmowi, dokładność ta została zwiększona do 3-5 m. Takie połączenie sprawia, że podejście do lądowania jest jak najbardziej możliwe.
RIMS w Warszawie |
Pomimo, że budowę systemu zakończono już w roku 2006, to został upubliczniony on dopiero 3 lata później. Natomiast w latach 2011 i 2013 dołączone zostały 2 dodatkowe satelity. Dzięki nim, EGNOS jest dostępny na całym kontynencie. Ale z czego pierwotnie zbudowany był cały system? Przede wszystkim były to 3 satelity nawigacyjne, które należą do segmentu kosmicznego. W skład programu wchodzą również 34 stacje pomiarowo- obserwacyjne RIMS. (Ranging and Integrity Monitoring Stations) To one analizują depesze GPS. Kolejnym elementem jest 6 stacji transmitujących NLES, (Navigation Land Earth Station) które wysyłają poprawki do satelitów. Do składu EGNOS należą 4 stacje kontrolne MCC (Mission Control Center) przetwarzające dane i obliczające poprawki różnicowe. Na sam koniec należy wspomnieć o 2 stacjach testowych. Każdy z tych elementów jest tak samo ważny, a działając, tworzą nieprzerywalny łańcuch.
Warto wspomnieć o tym, jakie wymagania są stawiane przed lotniskami, które chcą wprowadzić podejścia za pomocą EGNOS. Cały proces zależny jest od tego, jaką infrastrukturę posiada dany port lotniczy, więc nie ma stawianych tych samych kryterium dla wszystkich obiektów. W niektórych może być potrzeba dokupienia konkretnych aparatów meteorologicznych. Ważny jest pas startowy, gdyż on musi mieć charakter drogi instrumentalnej. (utwardzona powierzchnia) Może być również wymóg o posiadanie drogi precyzyjnej. Schemat takiej możecie zobaczyć poniżej:
Może nasunąć się pytanie- dlaczego wszystko musi być tak idealnie? Jeśli dane lotnisko rozpoczyna drogę startową punktem umownym, to może być problem z określeniem punktu przyziemienia, który jest niezbędny w całym procesie. Wracając do kryterium nakładane na lotniska- bywają przypadki, gdzie potrzebna jest zmiana dokumentacji lotniska, czasami nawet wymagane jest ponowne wyznaczenie, tym razem w innych płaszczyzn, które ograniczają port. Polskie porty lotnicze są bardzo chętne do wprowadzenia tego systemu. Obecnie, znajduje się on w Katowicach- Pyrzowice. Został wprowadzony w roku 2014, a kolejne lotniska, dla których będzie stworzony program to m.in. Poznań Ławica, Lotnisko Chopina w Warszawie czy Kraków- Balice. Zdecydowanie ułatwi to lotnictwo, nie tylko na terenie naszej ojczyzny.
Czas na wymienienie jakie zalety posiada system, bo skoro jest tak popularny, to musi mieć ich dość sporo, prawda? Przede wszystkim, co najważniejsze- pieniądze. W porównaniu do programu ILS, (jeśli ktoś jest zainteresowany, to zachęcam do przeczytania mojego starszego artykułu na ten temat) nie wymaga dużych nakładów finansowych. Nie jest konieczne szczególne inwestowanie w infrastrukturę, dzięki czemu pozbywamy się dodatkowych kosztów. (mniej obiektów do obsługi) Kolejna zaleta związana z pieniędzmi to fakt, iż za pomocą EGNOS, możemy zastąpić droższe programy, które działają w podobny sposób. Dodatkowo- program cechuje się ciągłością sygnału, wiarygodnością i dokładnością. Jednakże, tak jak każdy wytwór człowieka- ma swoje niedociągnięcia. Samoloty, które lecą nisko, mogą mieć problemy z odebraniem sygnału. Będzie to spowodowane zakłóceniami ze strony drzew, budynków i innych podobnych obiektów. Jest to największa wada systemu.
Moim zdaniem, dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie EGNOSu do jak największej liczby portów lotniczych. Ilość zalet zdecydowanie przewyższa wady, program jest praktyczny i naprawdę przydatny. Na szczęście, jest coraz bardziej popularny w Europie.
Kontakt: maszynyokiemdziewczyny@wp.pl
Źródło:
Skrzydlata Polska 7/2015
Warto wspomnieć o tym, jakie wymagania są stawiane przed lotniskami, które chcą wprowadzić podejścia za pomocą EGNOS. Cały proces zależny jest od tego, jaką infrastrukturę posiada dany port lotniczy, więc nie ma stawianych tych samych kryterium dla wszystkich obiektów. W niektórych może być potrzeba dokupienia konkretnych aparatów meteorologicznych. Ważny jest pas startowy, gdyż on musi mieć charakter drogi instrumentalnej. (utwardzona powierzchnia) Może być również wymóg o posiadanie drogi precyzyjnej. Schemat takiej możecie zobaczyć poniżej:
Czas na wymienienie jakie zalety posiada system, bo skoro jest tak popularny, to musi mieć ich dość sporo, prawda? Przede wszystkim, co najważniejsze- pieniądze. W porównaniu do programu ILS, (jeśli ktoś jest zainteresowany, to zachęcam do przeczytania mojego starszego artykułu na ten temat) nie wymaga dużych nakładów finansowych. Nie jest konieczne szczególne inwestowanie w infrastrukturę, dzięki czemu pozbywamy się dodatkowych kosztów. (mniej obiektów do obsługi) Kolejna zaleta związana z pieniędzmi to fakt, iż za pomocą EGNOS, możemy zastąpić droższe programy, które działają w podobny sposób. Dodatkowo- program cechuje się ciągłością sygnału, wiarygodnością i dokładnością. Jednakże, tak jak każdy wytwór człowieka- ma swoje niedociągnięcia. Samoloty, które lecą nisko, mogą mieć problemy z odebraniem sygnału. Będzie to spowodowane zakłóceniami ze strony drzew, budynków i innych podobnych obiektów. Jest to największa wada systemu.
Moim zdaniem, dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie EGNOSu do jak największej liczby portów lotniczych. Ilość zalet zdecydowanie przewyższa wady, program jest praktyczny i naprawdę przydatny. Na szczęście, jest coraz bardziej popularny w Europie.
Kontakt: maszynyokiemdziewczyny@wp.pl
Źródło:
Skrzydlata Polska 7/2015
znowu czegoś ciekawego dowiedziałem się o lotniskach i egnosie, dziękuje
OdpowiedzUsuń