TOR DOŚWIADCZALNY INSTYTUTU KOLEJNICTWA W ŻMIGRODZIE

By | 14:31:00 Leave a Comment

Polska kolej jest niesamowita! Przez codzienne niedogodności podczas podróży zapominamy, że na mapie naszej ojczyzny zaznaczyć można wiele kolejowych perełek. Jedyna czynna parowozownia w Europie znajduje się w Wolsztynie. W Żmigrodzie natomiast mamy do czynienia z jednym z ośmiu doświadczalnych torów kolejowych na świecie.



Wiecie co łączy Polskę, Rumunię, Czechy, Francję, Rosję, Niemcy, USA i Chiny? 


Na terenie każdego z tych państw znajdują się doświadczalne okręgi kolejowe! Są to miejsca, w których możliwe jest prowadzenie badań i testów sprawdzających m.in. działanie urządzeń radiołączności, wytrzymałości nawierzchni, systemów zasilania, niezawodności hamulców czy trwałości urządzeń trakcyjnych. Polskim sercem kolejowych eksperymentów stało się Węglewo koło Żmigrodu w województwie dolnośląskim. 


Co sprawiło, że w naszej ojczyźnie zaistniała potrzeba zbudowania tak rzadko spotykanego miejsca?


Do pierwszych przymiarek doszło w latach 50. XX wieku. Marzono wówczas o podniesieniu jakości usług świadczonych koleją. Prowadzenie badań na eksploatowanych każdego dnia liniach było niemożliwe i niewygodne. Wiązałoby się to bowiem z wydłużeniem czasu prowadzonych badań i stwarzaniem niebezpieczeństwa na torach. 


Choć mówi się "pierwsze słowo do dziennika, drugie do śmietnika", nie Węglewo było pierwszą propozycją jako miejsce idealne pod budowę toru doświadczalnego. Rozważano m.in. Warszawę, Kraków i Radom. Ostatecznie wybrano okolice Żmigrodu. Szalę zwycięstwa na korzyść Żmigrodu przechyliła bliskość przedsiębiorstw takich jak H. Cegielski - Poznań i Pafawag we Wrocławiu oraz wielu szkół wyższych. 


Widok satelitarny na tor doświadczalny i okolice

W ten oto sposób w 1996 roku oddano do użytku kolejową elipsę o długości 7725 m podzieloną na kilka odcinków. 

  • Najdłuższy prosty odcinek na trasie (1314 m) pozwala na rozpędzenie się do 160 km/h.
  • Maksymalną prędkość 140 km/h można osiągnąć na łuku o promieniu 900 m .
  • Na łukach o promieniach 600, 700 i 800 m można rozwinąć maksymalną prędkość 120 km/h. 
Polski tor doświadczalny jest torem stykowym, tzn. mamy do czynienia z szynami na stałe połączonymi ze sobą za pomocą łubków. Podtorze stanowi nasyp z piasku i żwiru, który od dołu zabezpieczony jest warstwą odcinającą od ziemi, a od góry strefą z klińca. 

Wśród infrastruktury towarzyszącej wymienić można m.in. suwnice bramowe i rampę boczną z podjazdem. Na terenie całego przedsięwzięcia natknąć się można na budynek laboratoryjno-szkoleniowy z salą konferencyjną, która pozwala spotkać się 60 osobom. 



Na polskim torze doświadczalnym testowano m.in. zespół trakcyjny Impuls 2 dla Łódzkich Kolei Aglomeracyjnych w 2018 roku. 


Czy chcielibyście przeczytać artykuły o doświadczalnych okręgach kolejowych w innych krajach? 

 




Z czego korzystałam tworząc artykuł:

  • M. Fijałek, "20-lecie toru doświadczalnego w Żmigrodzie. Geneza, przebieg budowy, charakterystyka techniczna", Technika Transportu Szynowego 4/2016,
  •  M. Graff, A. Pomykała, "Doświadczalne okręgi kolejowe na świecie", Technika Transportu Szynowego 4/2016,
  • Instytut Kolejnictwa, ikolej.pl, "Badania na torze doświadczalnym" [dostęp: 25.07.2022]


Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: